<< Zpět na archív
Akce:
1.2. 16 - 31.12. 17
 

Proti proudu času – Pardubicko v pravěku a raném středověku

Muzeum zpřístupnilo návštěvníkům nové prostory ve druhém patře pardubického zámku.Po vstupu do archeologické expozice se vydáte na dobrodružnou cestu zpět historií. Provede vás od raného středověku až po dobu pravěkého osídlení v našem regionu. Cestu zahájíte v 10. století, době sv. Václava a budete se vracet proti proudu času přes období Germánů a?Keltů až k nejstarším zemědělcům a lovcům mamutů. Těšit se můžete zejména na fascinující poklad ze Lžovic, nádherné rekonstrukce žárových hrobů z doby popelnicových polí, jedinečnou plastiku kozla z doby kamenné z?Třebosic a na mnoho dalšího. Součástí expozice je i hmatová stezka, prostřednictvím které zažijete pravěk doslova „na vlastní kůži“Všichni návštěvníci se mohou dotýkat keramických, kovových i kamenných replik. Součástí stezky však jsou také další atrakce, například modely neolitického domu a pravěké pece. Vnímání archeologie dalším smyslem – hmatem umožní zažít zcela nové pocity.

Kde

Zámek Pardubice - Východočeské muzeum, Zámek čp. 2, Pardubice

Organizátor


web: http://www.vcm.cz
Převzato z www.vychodni-cechy.info
21.1. 19
 

Lída Baarová

Česká herečka Lída Baarová je v roce 1934 pozvána do berlínských filmových ateliérů Babelsberg, považovaných za evropský Hollywood. Po počátečních potížích nakonec okouzlí i davy fanoušků v celém Německu. Tisk ji vynese na titulní strany jako jednu z nejkrásnějších žen Evropy. Užívá si slávy i náklonnosti Gustava Fröhlicha, tehdejšího idolu všech německých žen. Ten je nejen jejím partnerem před kamerou, ale stane se i jejím milencem. Obdiv neskrývá ani sám Hitler, který po návštěvě ateliérů Baarovou pozve k soukromé audienci na Říšském kancléřství. Hvězda Baarové strmě stoupá. Lída s Fröhlichem se nastěhují do luxusní vily na prestižní berlínské adrese. Aniž tuší, že mají tak významného souseda – pána filmového průmyslu, ministra propagandy Goebbelse. Goebbels je k sobě začne zvát na vyhlášené večírky za účasti umělecké i politické smetánky. A při nich postupně vtahuje Baarovou do svých „ďábelských" sítí. Fröhlich žárlí a po jednom z mnoha dalších žárlivých výstupů ji vyžene z domu. Na tuto příležitost čeká bezhlavě zamilovaný Ďábel. Chce se kvůli Lídě vzdát úplně všeho – rodiny, kariéry, Říše. Baarová odmítne nabídku na dlouhodobé angažmá v Hollywoodu, zůstane v Berlíně a nové lásce nezvladatelně propadne. Zásadní otázku, zda je možné milovat zločince, si bude klást až za pár let a pak po celý zbytek života. Hitler na základě proseb Goebbelsovy manželky rozkáže svému ministrovi, aby ukončil skandální, s velkoněmeckými ideály neslučitelný vztah s Baarovou. Goebbels protestuje, ale po Hitlerově nátlaku svou lásku zavrhne. Baarové je zakázáno hrát v německých filmech a nesmí opustit Říši. Během Křišťálové noci v roce 1938 se jí podaří uprchnout zpět do vlasti, kde natočí ještě několik úspěšných filmů. Po okupaci Československa ale musí před nacisty opět prchat. Když skončí válka, vrací se plná nadějí do Prahy. Zde se však setká jen s výsměchem a ponížením. To pravé peklo ji ale teprve čeká...

Kde

Roškotovo divadlo a kino Máj, Husova 1062, Ústí nad Orlicí
Převzato z www.vychodni-cechy.info
5.10. 19
 

Den seniorů - dechová hudba Rozmarýnka

vedle pozvaných jubilantů zveme na akci i širokou veřejnost

Kde

Tylův dům, Vrchlického 53, Polička

Organizátor

Tylův dům Polička
tel:739451369
email:tyluvdum@tyluvdum.cz
web: http://beta.tyluvdum.cz/odpoledni-setkani-s-dechovkou-rozmarynka/
Převzato z www.vychodni-cechy.info

Aleš Loprais se u Hodonína s Královnou připravoval na Dakar,

(1.11. 2017)
Lopraisův ostrý test na Dakar. Do nalodění zbývá měsíc 30. října 2017
Aleš Loprais se u Hodonína připravoval na jeden z nejtěžších vytrvalostních závodů světa Rallye Dakar 2018. Svou „Královnu“ testoval v prostorách bývalého tankodromu v Pánově, kterému se přezdívá Moravská tanková Sahara. Šlo o důležitý moment v přípravách, protože v den konání zbýval do nalodění techniky ve Francii jeden měsíc. Mechanici měli plné ruce práce. Během čtyř dnů se jim podařilo odstranit problém s chlazením, který závodní speciál trápil poslední půlrok.
V minulosti Aleš Loprais často trénoval v aktivních vojenských prostorech, ale tam dnes hrozí, že ze dne na den vyhlásí cvičení se střelbami a akce se musí rušit. Moravská tanková Sahara u Hodonína oproti tomu nabízí ideální podmínky alespoň částečně srovnatelné s těmi, které panují na Dakaru.
„Na testech se nezastavíme - v jedenáct hodin dopoledne nakopneme motor a ten se točí až do západu slunce,” popisuje testy Loprais. Mimo chlazení se povedlo vyladit řízení, nastavení podvozku i brzd. Některé věci naopak nevydržely. Aleš během testů svezl pasažéra, který měl 150 kilo.
Jízdu odskákal držák sedačky, mechanici ho museli následně svařit. „Jsem za to rád, třeba by nám ten samý díl praskl v polovině Dakaru. Náš mechanik váží zhruba polovinu, ale člověk nikdy neví. Je dobré auto prověřit větší zátěží,” smál se český pilot, který si na Dakaru dojel dvakrát pro bronzovou medaili. Za ideálně zajeté pro závod se auto považuje po nalítání zhruba 1 500 km. Během Dakarské rallye ho pak čeká něco mezi 9 a 10 000 km. Závod se koná 6. až 20. ledna 2018 a trať vede přes Peru, Bolivii a Argentinu.
 
 
Jako každý rok, bude i tento ročník závodu v mnohém jiný. Největší novinkou bude, že závod odstartuje v Peru. Všechno bude naopak: účastníci budou rovnou vhozeni do dunových polí, horkých teplot a vysokých nadmořských výšek. „Zde hodně rozhodují jezdecké momenty, ale i štěstí,” říká Loprais, který v této oblasti očekává větší časové rozdíly. Poté se sjezde do Bolivie a Argentiny, která je známá spíš šotolinou a rallyeovými etapami. Zde se budou lovit vteřiny. V těchto místech hrozí nedobrovolné opuštění trati a jiné nástrahy. Za hlavního konkurenta považuje Loprais tým Kamaz. „Ale myslím to v dobrém, protože jsou největší a nejlepší, ale proč se s nimi nezkusit poměřit,” uzavírá zkušený pilot z Frenštátu pod Radhoštěm.
Do budoucna Aleš Loprais uvažuje, zda ze svého rozpočtu utáhne oba velké závody - jak Rallye Dakar, tak Silk Way Rally. Během obou závodů se najede kolem deseti tisíc kilometrů a například turbo se musí měnit pomalu po každé ujeté etapě. Po každém závodě se musí auto repasovat.
 
 
 
k foto:
Maximální rychlost Královny je omezena na 140 km/h. Díky tisícikoňovému motoru by zvládla i víc, ale už by se pak těžko brzdila. Zrychlení se měřilo u předchozí Pricezny, která zvládala sprint na stovku za dvanáct vteřin. Lehčí Královna bude ještě o něco rychlejší.
Během testů se zkoušejí všechny díly i systémy zkouší počínaje chlazením a konče turbem, které se v noci v bivaku měnilo. Hodně práce měli mechanici i ideálním nastavením podvozku a stabilizace.
„Spousta lidí si řekne, že je to jenom jízda v kamionu, ale k tomu je třeba dodat, že na posádku působí přetížení až 6 G,” popisuje dojem z jízdy Aleš Loprais.
 
Za volant si během dne několikrát usedl i Alešův syn Alex. Takto zde i podepisoval :-)))
Vzhledem k tomu, že Královna má i s palivem zhruba 10 tun, pocit vnímání jízdy z výšky tři metry nad zemí je úplně jiný než z osobního auta
Seznamte se Tatra Queen 69 ReBorn: má 1 000 koní, točivý moment 4 750 nM a je to monstrum. Její nádrž pojme 1 000 litrů nafty!
Maximální rychlost Královny je omezena na 140 km/h. Díky tisícikoňovému motoru by zvládla i víc, ale už by se pak těžko brzdila. Zrychlení se měřilo u předchozí Pricezny, která zvládala sprint na stovku za dvanáct vteřin. Lehčí Královna bude ještě o něco rychlejší.
Pavel
: Jiří Vachta jiri@vachta.cz; mob: +420 739 229 447