<< Zpět na archív
Akce:
1.2. 16 - 31.12. 17
 

Proti proudu času – Pardubicko v pravěku a raném středověku

Muzeum zpřístupnilo návštěvníkům nové prostory ve druhém patře pardubického zámku.Po vstupu do archeologické expozice se vydáte na dobrodružnou cestu zpět historií. Provede vás od raného středověku až po dobu pravěkého osídlení v našem regionu. Cestu zahájíte v 10. století, době sv. Václava a budete se vracet proti proudu času přes období Germánů a?Keltů až k nejstarším zemědělcům a lovcům mamutů. Těšit se můžete zejména na fascinující poklad ze Lžovic, nádherné rekonstrukce žárových hrobů z doby popelnicových polí, jedinečnou plastiku kozla z doby kamenné z?Třebosic a na mnoho dalšího. Součástí expozice je i hmatová stezka, prostřednictvím které zažijete pravěk doslova „na vlastní kůži“Všichni návštěvníci se mohou dotýkat keramických, kovových i kamenných replik. Součástí stezky však jsou také další atrakce, například modely neolitického domu a pravěké pece. Vnímání archeologie dalším smyslem – hmatem umožní zažít zcela nové pocity.

Kde

Zámek Pardubice - Východočeské muzeum, Zámek čp. 2, Pardubice

Organizátor


web: http://www.vcm.cz
Převzato z www.vychodni-cechy.info
21.1. 19
 

Lída Baarová

Česká herečka Lída Baarová je v roce 1934 pozvána do berlínských filmových ateliérů Babelsberg, považovaných za evropský Hollywood. Po počátečních potížích nakonec okouzlí i davy fanoušků v celém Německu. Tisk ji vynese na titulní strany jako jednu z nejkrásnějších žen Evropy. Užívá si slávy i náklonnosti Gustava Fröhlicha, tehdejšího idolu všech německých žen. Ten je nejen jejím partnerem před kamerou, ale stane se i jejím milencem. Obdiv neskrývá ani sám Hitler, který po návštěvě ateliérů Baarovou pozve k soukromé audienci na Říšském kancléřství. Hvězda Baarové strmě stoupá. Lída s Fröhlichem se nastěhují do luxusní vily na prestižní berlínské adrese. Aniž tuší, že mají tak významného souseda – pána filmového průmyslu, ministra propagandy Goebbelse. Goebbels je k sobě začne zvát na vyhlášené večírky za účasti umělecké i politické smetánky. A při nich postupně vtahuje Baarovou do svých „ďábelských" sítí. Fröhlich žárlí a po jednom z mnoha dalších žárlivých výstupů ji vyžene z domu. Na tuto příležitost čeká bezhlavě zamilovaný Ďábel. Chce se kvůli Lídě vzdát úplně všeho – rodiny, kariéry, Říše. Baarová odmítne nabídku na dlouhodobé angažmá v Hollywoodu, zůstane v Berlíně a nové lásce nezvladatelně propadne. Zásadní otázku, zda je možné milovat zločince, si bude klást až za pár let a pak po celý zbytek života. Hitler na základě proseb Goebbelsovy manželky rozkáže svému ministrovi, aby ukončil skandální, s velkoněmeckými ideály neslučitelný vztah s Baarovou. Goebbels protestuje, ale po Hitlerově nátlaku svou lásku zavrhne. Baarové je zakázáno hrát v německých filmech a nesmí opustit Říši. Během Křišťálové noci v roce 1938 se jí podaří uprchnout zpět do vlasti, kde natočí ještě několik úspěšných filmů. Po okupaci Československa ale musí před nacisty opět prchat. Když skončí válka, vrací se plná nadějí do Prahy. Zde se však setká jen s výsměchem a ponížením. To pravé peklo ji ale teprve čeká...

Kde

Roškotovo divadlo a kino Máj, Husova 1062, Ústí nad Orlicí
Převzato z www.vychodni-cechy.info
5.10. 19
 

Den seniorů - dechová hudba Rozmarýnka

vedle pozvaných jubilantů zveme na akci i širokou veřejnost

Kde

Tylův dům, Vrchlického 53, Polička

Organizátor

Tylův dům Polička
tel:739451369
email:tyluvdum@tyluvdum.cz
web: http://beta.tyluvdum.cz/odpoledni-setkani-s-dechovkou-rozmarynka/
Převzato z www.vychodni-cechy.info

Fesh-Fesh Dakar Day zahájil hlavní fázi předdakarské přípravy BDP.

(9.9. 2017)
Bonver Dakar Project opět sezval partnery, novináře i přátele týmu do tréninkového areálu ve slovenském Záhoří, aby ukázal alespoň malý kousek z toho, jak tvrdý dokáže být dakarský chlebíček. Ti, kdo dostali příležitost se svézt v jednom ze závodních speciálů, by mohli povídat. A jak to na profesionálně připravených akcích týmu bývá, hodně se jezdilo, fotilo a povídalo...
 
Závodní kamiony Tatra Jamal byly zastoupeny dvěma kusy – verzi „Astana“, s níž původně závodil Artur Ardavičus a při poslední Baja Spain ji protáhl Tomáš Vrátný, vodili zejména Jaroslav Valtr (kdo k němu si přisedne, až druhý den kosti své narovná...) a Tomáš Vrátný. Druhý Jamal vodil po Slovensku Albert Llovera, jenž téměř domácí červencovou soutěž neměl možnost odřídit vinou zraněné ruky. Obdivuhodný výkon andorrského závodníka, který vloni i letos dokázal Dakar dojet jako první jezdec kamionu v historii ovšem může, ale nemusí mít při následujícím jihoamerickém klání pokračování: jak nám Albert prozradil, palec jeho levé ruky není v pořádku, je pro něj klíčový při regulaci akcelerátoru a během měsíce podstoupí další operaci. Jak rychle a dobře se Albertova levá ruka před startem na Dakaru zahojí, to není dnes nikdo schopen přesně odhadnout, proto popřejme dakarskému hrdinovi hodně štěstí a zdaru...
 
 
Třetím kamionem v oběhu byla trambusová Tatra 815 ve stříbrno-červené kombinaci Adria Dakar Teamu. Pavel Vrňák i Petr Lesák, oba představitelé známého dodavatele karavanů, jež byly na akci všem návštěvníkům k prohlédnutí, byli sice na místě, autor těchto řádků si užil svůj dakarský mlýnek po boku Filipa Škrobánka, který by měl s oběma vytvořit posádku při následujícím jubilejním 40. ročníku slavné soutěže. Žlutý kamion Bonver týmu tentokrát chyběl – právě je podrobován repasi po absolvování Baja Spain s posádkou Jaroslava Valtra.
Letmá prohlídka závodních kamionů odhalila vývojové změny na tyrkysovém kamionu „Astana“ – konkrétně jde o chlazení, když je chladící systém rozdělen do dvojice vodních chladičů uložených za kabinou na konstrukci ochranného oblouku.
 
Na jeho šikmé vzpěry se přestěhovala i trojice vzduchojemů. Nejde však pravděpodobně o konečné řešení – nové předpisy pro Dakar 2018 už předepisují pozici hlavního vodního chladiče vpředu před motorem - tak čeká celý tým před odjezdem na dvojici dakarských soutěží počátkem roku ještě řádný kus práce. Kolik vozů se jich zúčastní, s jakými posádkami a které zamíří do Afriky, zatímco jiné na jihoamerický kontinent, to zatím není určeno a bude oznámeno později.
Ostatně, přejmenování se dočkal celý týmový event. Pod programem Fesh Fesh oznámil už před startem Africa Race Tomáš Vrátný vývoj nových týmových speciálů, konstruovaných pro dosahování špičkových dakarských umístění. Přestože ke každému takovému cíli vede vždycky cesta dlouhá a trnitá, dle rozhovorů se členy týmu by stavba prvního z nich měla započít ještě letos, a to je dobrá zpráva.
 
 
 
A nebyly to pouze kamiony, co bylo na akci k vidění – zúčastnil se i Miroslav Zapletal se speciálem Hummer H3 Evo, s nímž vybojoval při letošním Africa Race druhé místo a velmi kvalitně s ním zajel i loňský Dakar, zatímco jeho nový speciál Ford F-150 zůstal tentokrát doma. A hodně vzruchu vzbudil i Rostislav Plný, který nejdříve v lednu skvěle odnavigoval Jardu Valtra ke stříbru na Africa Eco Race, ale tentokrát má k dispozici speciál Can-Am pro rozvíjející třídu malých buggy – uvidíme ho tedy v lednu na startu už v nové roli?
 
Tak či onak, o podobě české účasti na Dakaru bylo možno přemýšlet nejen při masážích i u argentinského steaku, ale i při jízdách bugginami Polaris, které ochotně zapůjčila židovická stáj MKR, nebo při drandění na terénních pitbicích.
Je tu tedy září, a to je čas, kdy se každý rok nesměle spouští kontury toho, jaký bude ten nadcházející dakarský závod, v říjnu už se definitivně odhalují mnohé plány. Oba podniky začátku roku budou v řadě věcí zajímavé – zatímco na program jubilejního 40. ročníku v Jižní Americe se vracejí peruánské pouště (zaplťpámbu za ty dary!), africkou rally poctí účastí tým de Rooy i se svým principálem, který se na trasu do Dakaru vrátí po 11 letech s novým superspeciálem s nezávislým zavěšením kol (připomeňme, že v letech 2009, při prvním ročníku této soutěže, tu vítězstvím ukončil bohatou závodní kariéru jeho otec). Na obou podnicích tedy bude co sledovat.
 
 
 
 
 
Při tom bonveráckém dovádění v okolí slovenských Sekulí si alespoň bylo čeho užít... díky za to!
 
zdroj:  MotorMIX
Jiří Vintr  
Pavel
: Jiří Vachta jiri@vachta.cz; mob: +420 739 229 447