Akce:
18.10. 20
 

Výstava - Planičkův interiérový orloj

Restaurovaný ak. soch Petrem Skálou. Orloj zhotovil František Planička v letech 1918-19, v následujícím roce s ním jezdil na výstavy po republice. Jedná se o interiérový - skříňový astronomický orloj o rozměrech 1,63 x 2,4 x 0,53 m. Váha cca 330 kg.

Kde

Městské muzeum, 17. listopadu 72, Ústí nad Orlicí
Převzato z www.vychodni-cechy.info

Tomáš Tomeček se při desáté účasti podeváté prosadil na stupně vítězů v Africe.

(21.1. 2020)
Tomeček je s radostí a pokorou u Růžového jezera v Dakaru
 
Dvanáctý ročník Africa Eco Race je u konce. Měl nejtěžší tratě, zúčastnilo se ho nejvíc účastníků a nejvíce lidí také mělo čest stanout na břehu Růžového jezera, na cílové rampě jediného opravdového maratonského závodu z Evropy do Dakaru. Tomáš Tomeček se při desáté účasti podeváté prosadil na stupně vítězů. Třetím místem svou bilanci úhledně srovnal do podoby 3-3-3. To vše za volantem závodní Tatry, potřetí v řadě sám v jejím kokpitu, obklopen suitou čtyř pracovních Tater svého týmu.
 
Poctěn a hrdý na možnost dobře reprezentovat Českou republiku a ve světě prezentovat tradici 123 let české automobilové značky Tatra. S radostí a pokorou jsme dojeli do cíle. Jsme tady, v senegalském Dakaru a to je super,“ raduje se Tomáš Tomeček. Na start první etapy se v úterý 7. ledna postavilo 128 účastníků, kteří předtím na samém začátku ledna prošli povinnými přejímkami.
 
Neuvěřitelných 115 jich v neděli 19. ledna dorazilo až k Růžovému jezeru. Mnozí potlučení, s kulhající technikou a mnoha hodinami penalizací. Ale dokázali to. Sen o Dakaru si naplno prožili a splnili.
 
Penalizacím se vyhnula pouhá dvacítka účastníků. Tomeček byl mezi nimi. On i Tatra opět prokázali výdrž a kvalitu. S čistým zápisem projel náročný závod také Slovák Martin Benko, který v kategorii moto obsadil velmi cenné páté místo. Za zády udržel mimo jiné Jacka Czachora, Matta Sutherlanda, Konrada Dabrowského, Giovanni Grittiho. Druhý slovenský jezdec Ján Zaťko, startující rovněž s KTM, obsadil celkové 26. místo a šesté ve třídě nad 450 ccm.
 
 
 
Všichni tři čeští a slovenští účastníci se shodují na tom, že se zázemím, jaké mají k dispozici, představují jejich výsledky maximum možného. „S radostí jsme dojeli do cíle. Jsme tady, v senegalském Dakaru a to je super,“ raduje se Tomáš Tomeček, který je opět jediným českým nebo slovenským závodníkem, který z některého dakarského závodu do vlasti doveze trofej za umístění na stupních vítězů.

„Letos to bylo o hodně náročnější, tratě byly z velké části nové. A byly krásné, pořadatelům se to hodně povedlo. Také konkurence byla dosud největší,“ hodnotí Tomeček a navazuje: „Děkujeme našim sponzorům za přízeň. A všem příznivcům za fandění. Zdravíme vás z Afriky a těšíme se na setkání doma.“
 
Pořadatelé letos připravili mnoho změn a jedna z nich se týká právě závěru závodu. Dosud se závodní i doprovodné stroje odevzdávaly do přístavu až v pondělí. „Na sobotním brífinku přišli organizátoři s další novinkou. Na loď musíme s auty už v neděli večer, hned po slavnostním vyhlášení,“ vysvětluje Tomáš Tomeček. „Jsme tady naštěstí všichni. Baléčka mají naloženo po šesti motorkách.
 
foto
 
foto
 
Všech pět Tater je v pořádku a připraveno na cestu. My tím pádem máme v pondělí celý den volno. Využijeme ho hlavně k nákupům a odpočinku. Náš hotel je u moře, tak si ho snad trochu užijeme,“ usmívá se český pilot a šéf týmu Tom Racing v jedné osobě.
 
Tomáš Tomeček do Dakaru dojel poprvé v roce 1995 coby navigátor vítězné posádky Karla Lopraise. Od té doby vynechal jediný ročník, kdy místo vojny odpočítával dny na civilní službě. „Život ukáže, co bude dál. Vždycky se dá něco vymyslet,“ odbývá otázky, jestli bude pokračovat v současném modelu sólo závodníka v neelektronické Tatře 815 doprovázené týmovými kamiony balai, jež pracují ve službách pořadatele.
 
 
Posléze přece jen naznačí: „V Africe jsem potkal dva velké vzory, šestasedmdesátiletého pana Esserse a ještě o dva roky staršího pana Sugawaru. A viděl jsem, co ve svém věku dokáží. Mně přitom bude teprve padesát,“ už zase hraje Tomečkovi na tváři úsměv. „Omlazuje mě rodina, děti,“ pokračuje závodník a externí zkušební pilot v továrně Tatra Trucks.
 
„Z dřívějška mám za sebou nějaké těžší operace, ale nemám například sešroubované obratle jako Gerard de Rooy. Záda mě samozřejmě trochu bolí, v kamionech dostáváme hrozné rány. Ale to je tak všechno. Cítím se unavený, ale zdravý,“ uzavírá muž s přezdívkami Desert Master a Captain Solo. K otázkám na možné úpravy nebo změny stávající závodní techniky je ale podle něj příliš brzy se jakkoliv vyjadřovat.
 
Tomáše Tomečka v účasti na Africa Eco Race 2020 podpořila řada partnerů. Těmi hlavními jsou společnosti Promet Group, Czechoslovak Group a Tatra Trucks.
 
 
 
 
 
Konečné výsledky AER 2020:
Kamiony: 1. Kovács 50:22:04, 2. Fazekas (oba Maď./Scania) +3:36:17, 3. Tomeček (ČR/Tatra) +4:05:26, 4. Essers (Bel./Man) +6:30:22, 5. Elfrink (Niz./Mercedes) +8:00:59, 6. Van Velsen (Niz./Ginaf) +8:35:14, 7. Bouwens (Bel./Iveco) +19:42:26, 8. Hillewaere (Bel./Man) +44:15:09, 9. Van Groningen (Niz./Daf) +50:03:16, 10. Levickij (Rus./Gaz) +58:49:30, 11. Baran (Pol./Man) +71:13:16, 12. Chlebov (Rus./Gaz) +77:29:45, 13. D´Huster (Fr./Man) +112:05:32.
Moto: 1. Botturi (It./KTM) 48:47:30, 2. Ullevalseter (Nor./KTM) +03:59, 3. Poskitt (Brit./KTM) +51:56, 4. Lucci (It./Husqvarna) +55:32, 5. Benko +5:23:47,… 26. Zaťko +20:18:56 (oba SR/KTM).
Auta/SxS: 1. Martin (Fr./Mercedes) 49:15:11, 2. Fretin +4:43:42, 3. Etienne +6:26:17 (oba Fr./Can-Am).
 
 
foto
 
foto
 
 
Tradiční harmonogram Africa Eco Race 2020 obsahoval 12 etap a jeden volný den v západosaharské Dakhle. Trasa od první etapy 7. ledna vedla převážně dosud nevyužívanými částmi Maroka a Mauritánie, kde se poprvé dostala také do dříve dakarsky proslavené oblasti Tidjikja. Úspěšní závodníci absolvovali přibližně šest tisíc kilometrů, z toho asi čtyři tisíce v ostrém tempu a do cíle u Růžového jezera poblíž Dakaru dorazili v neděli 19. ledna. 
Pavel
: Jiří Vachta jiri@vachta.cz; mob: +420 739 229 447